måndag 24 mars 2008

Sommarjobb, undersköterska.

Jag önskar att jag hade haft omvårdnadskompentens från gymnasiet, då hade jag innan och under min studietid kunnat arbeta som undersköterska. Det verkar variera lite i olika delar av landet, här där jag läser, behöver man ha läst T6 på läkarutbildningen innan man kan söka extrajobb som uska eller skötare. I Stockholm utlyser de vissa specialtjänster under sommaren som läkar och sjuksköteskestudenter kan söka redan från T1. Väldans bra tycker jag.
Vi tränas under vår prekliniska utbildning i patientkontakt, vi har temadagar inom omvårdnad, men att arbeta i vården är en helt annan sak. Det ger en förståelse om hur andra arbetskategorier inom vården arbetar, en möjlighet att faktiskt arbeta nära patienterna och att befinna sig i den speciella miljö det trots allt är. Bli mer van vid den och inte finna den lika skrämmande. Det skulle kännas tryggare att komma ut på den kliniska delen av utbildningen med den erfarenheten med sig.

Inga kommentarer: