onsdag 28 januari 2009

Tentainlägg

Jag klarade den stora skriftliga terminstentan, dock känner jag mig inte riktigt nöjd. "Typiskt läkarstudenter att ha patologiskt perfektionistkomplex." tänker du kanske, men det handlar absolut inte om det. Gränsen för att bli godkänd är trots allt rätt låg på våra tentor, och den här utbildningen har aldrig handlat om att bara klara tentan för mig. Detta är ju vad jag vill syssla med, jag tycker det är fantastiskt intressant och roligt. Så vad hände förra terminen? Jag vet inte riktigt, jag var oorganiserad, slapp och kom inte riktigt igång. Hade dålig studieteknik och läste på fel sätt.
Har trots allt lärt mig en hel del till denna termin vilket jag ska försöka ta tillvara på, tänkte även dela med mig av dem till er, kanske kan de basala men ack så viktiga insikterna vara någon annan till nytta!
Den största studietekniska saken jag kommit på är att börja enkelt, skaffa sig en överblick först, läsa enklare böcker och försöka förstå det först. En timme av "övergripande" läsande ger tillbaka 5 timmar senare. Sen ger det väldigt mycket att använda olika medier, istället för att bara statiskt läsa så ta lite wikipedia, animeringar och youtube-filmklipp och krydda dagen med. ;)
Den sista notisen är, ta bra anteckningar! De är guld värda när du ska repetera inför en helterminstenta, även om du tror att du kommer minnas allt och inte skrivit något (Det gör iaf inte jag.) eller om du läst _allt_ och tagit anteckningar på _allt_, utan att riktigt förstå vad som är viktigt, blir det precis lika värdelöst när du sen sitter där. Håll dem kompakta och rita mycket bilder!
Sist men inte minst, saker händer! Ibland funkar det jättebra, ibland är det kul och intressant och ibland kommer allt annat emellan, det är inte slutet på världen! Lite distans och effektiv pluggteknik så blir det roligare och finns tid över till en massa annat. Speciellt så behöver du inte rensa hela kalendern två veckor innan tentan. ;)
Så oroa er inte, jag sitter inte här och tjuter över att jag misslyckats på tentan som jag klarade, jag bara har lärt mig något till denna terminen och tänkte försöka ta till vara på det. Nu ska jag fira att jag tagit 60 högskolepoäng! Yeeey! Studs studs!

Inga kommentarer: