måndag 4 augusti 2008

Memory?


Detta med memoreringskunskaper har aldrig varit min starka sida, geografi, glosor, årtal och kungar. Alla gånger jag under min skoltid behövt memorera ren kunskap har jag varit katastrofalt dålig på det. Jag kommer verkligen inte ihåg saker om jag inte får sätta dem i ett sammanhang. På kurswebben för termin 2 ligger en anatomilista på strukturer vi ska lära oss att identifiera. Det är en ganska lång lista, och framförallt inser man snabbt att detta faktiskt är baskunskap som man kommer behöva. Så, hur kommer man ihåg dem? Någon som har några bra tips inför terminsstarten? =)

3 kommentarer:

KatBat sa...

Banka. Sedan kan jag rekommendera fyrfärgspenna på en kursare. Rött för muskler, blått för kärl, gröna senor och ligament exempelvis. Vi hade hysteriskt kul med våra övertrötta hjärnor.l

Diarium sa...

katbat: Hah, vilket underbart tips! Det måste definitivt utövas. Du som läst längre, är det några delar av anatomin som man använder ofta och bör vara extra uppmärksam på? =)

Fru K sa...

Hej! Roligt att du har hittat min blogg, trots att den nu ligger i dvala.
Vad det gäller mina anteckningar (som inte precis har varit lika ambitiösa varje termin...) har jag bara sytt ihop 4 A4-blad, så att det blir 16 sidor i A5-format. Min man skrattar åt mig, åt lyckan när jag har fyllt en hel liten bok och kan sy ihop dem i mitten...
Lycka till med studierna! Vad det gäller anatomi har jag fortfarande massa hjälp av Anatomy Coloring Book, som jag använde till max under anatomiterminen. Man får plats med mycket anteckningar på den sidan som inte är bilder på, och det funkade för mig. Och, försök tänka hela tiden på vad som är viktigt när du läser anatomi, textböcker i anatomi är faktiskt rätt bra, visade det sig. Du behöver massa anatomi på kirurgi-, ortopedi-, gyn- och neurologikursen, men ALLT är inte viktigt!
Hehe, vad jag känner mig vis nu... ;)